Dla rodziców

09.04.2020 r.

Zabawy sensoryczne

  1. Zabawa spożywczymi materiałami sypkimi

Potrzebne materiały:

  • mąka pszenna,
  • kasza manna,
  • duża fasola np. fioletowa,
  • kasza jęczmienna/gryczana,
  • groch łuskany,
  • pojemniki np. po serkach, jogurcie, plastikowe kubeczki itp.,
  • łyżki,
  • sitko,
  • kuweta, miska lub głęboka taca.

Dziecko zapełnia pojemniki produktami sypkimi, miesza je w misce rączkami, wybiera fasolki i groch rękami albo łyżką. Przy pomocy sitka wyodrębnia duże elementy spośród produktów sypkich.

Zabawa rozwija koordynację wzrokowo – ruchową, koncentrację uwagi, motorykę małą, precyzję ruchów, chwyt pęsetkowy (wybieranie fasolek). Stymuluje czucie.

  1. Zabawa spożywczymi materiałami sypkimi – puszki dźwiękowe

Potrzebne materiały:

  • Artykuły sypkie jak wyżej,
  • miski,
  • buteleczki po jogurtach pitnych, danonkach itp.,
  • szeroka taśma klejąca – jednostronna.

Dziecko wsypuje do butelek po jogurcie różne ziarenka. W jedną kaszę, w inną fasolę, a w kolejną groch. Gdy dzieci nasypią ziarenka do środka zalepiamy pojemniki dokładnie taśmą. Oddajemy dzieciom stworzone w ten sposób instrumenty. Prosimy by potrząsały przy uchu każdą z butelek i słuchały dźwięku jaki się pojawia. Sprawdzamy tak wszystkie stworzone przez nas „instrumenty”. Zauważamy, że jedne grzechoczą bardziej niż inne. Można wspólnie z dzieckiem i resztą rodziny stworzyć prawdziwą orkiestrę J

Zabawa pobudza zmysł wzroku, słuchu, dotyku. Rozwija koordynację wzrokowo – ruchową, koncentrację uwagi. Uwrażliwia na dźwięki.

  1. Zabawa z kuleczkami żelowymi

Potrzebne materiały:

  • Różnokolorowe kuleczki żelowe,
  • miski,
  • małe słoiczki.

Pokazujemy dzieciom kuleczki. Prosimy by ich dotknęły, wzięły do ręki, ścisnęły w dłoni. Tłumaczymy dzieciom, że można je mieszać, przesypywać i napełniać nimi słoiczki. Oglądamy je pod światło, patrzymy jak przenikają przez nie promienie słońca. Prosimy by
np. wybierały tylko kulki jednego koloru i segregowały je do poszczególnych słoiczków.

Zabawa pobudza zmysł wzroku, dotyku. Rozwija koordynację wzrokowo – ruchową, koncentrację uwagi. Stymuluje czucie.

  1. Zabawa z zapachami

Potrzebne materiały:

  • Różne aromaty spożywcze,
  • wszystko co mamy w domu „pod ręką” i ma intensywny, łatwy do zidentyfikowania przez dziecko zapach np. owocowy żel pod prysznic, perfumy, jedzenie itp.

Odkręcamy poszczególne pojemniki z aromatami i dajemy dzieciom powąchać, pytamy czy znają ten zapach, czy im się podoba? Próbujemy odgadnąć co tak pachnie. Przy korzystaniu z innych pomocy niż aromaty spożywcze sugerujemy zakryć pojemnik lub poprosić dziecko o zamknięcie oczu.

Zabawa rozwija pamięć węchową.

  1. Zabawy z kocem

Potrzebne materiały:

  • Duży koc

Wersja 1

Rozkładamy koc na podłodze, zapraszamy nasze dziecko i prosimy by położyło się na nim. Łapiemy za oba rogi i przeciągamy na nim dziecko po podłodze. Jeśli mamy dwójkę lub więcej dzieci możemy zrobić wyścigi J Kto będzie pierwszy? Mama, a może tata?

Zabawa rozwija świadomość ciała (pleców, tyłu głowy, pupy, tyłu nóg)

Wersja 2

Zapraszamy do zabawy wszystkich domowników oraz/albo sadzamy na podłodze oprócz naszego dziecka misie, lalki, konie na biegunach … J Mówimy dziecku/dzieciom, że koc jest czarodziejski i może wszystkich schować. Następnie wypowiadając słowa „czary, mary, hokus pokus, abrakadabra….” Zakrywamy dziecko, dorosłego lub misia kocem, zadaniem pozostałych uczestników jest odgadnięcie kogo brakuje.

Zabawa uczy spostrzegawczości ale tez pomaga oswoić lęk przed ciemnością i byciem samemu.

Wersja 3

Bujanie dziecka w kocu przez dwie dorosłe osoby.

Bujamy dziecko w kocu jak w hamaku  trzymając koc za rogi.

Zabawa rozwija poczucie ciała w przestrzeni i ruchu, pomaga przezwyciężyć strach przed wysokością.

  1. Magiczny woreczek

Potrzebne materiały:

  • Materiałowy woreczek albo np. poszewka na poduszkę,
  • różne przedmioty (łyżka, piłka, talerzyk, miś itp.)

Dziecko tylko i wyłącznie za pomocą dotyku próbuje rozpoznać co znajduje się wewnątrz woreczka i do czego dana rzecz służy.

Zabawa rozwija pamięć dotykową, cierpliwość, koncentrację uwagi.

Życzymy udanej zabawy


Nasz żłobek mieści się w dzielnicy Łódź – Polesie na osiedlu „Piaski” które wchodzi w skład osiedla Karolew - Retkinia Wschód. Jest budynkiem wolno stojącym, jednopiętrowym z dużym ogrodem, położonym w spokojnej okolicy.

Żłobek jest czynny w godzinach: 6:00 – 17:30

Kierownik żłobka jest dostępny do dyspozycji rodziców w godz. 7:30 – 15:30

Żłobek przystosowany jest dla 70-ciu dzieci od 1 do 3 roku życia. W naszej placówce funkcjonują 2 grupy. Dzieci uczęszczające do nich podzielone są ze względu na wiek oraz/lub rozwój psychofizyczny.

W naszej codziennej pracy kierujemy się założeniami projektu pedagogicznego „Towarzyszenie dziecku w rozwoju”. W bardzo dużym skrócie zakłada on, iż jesteśmy „obok – równolegle do dziecka” tzn. traktujemy dziecko jako autonomiczną jednostkę, wspieramy, pomagamy, podpowiadamy, zachęcamy. Tworzymy bezpieczną przestrzeń do zabaw, które odbywają się w małych grupach. W naszym żłobku zabawy swobodne przeplatają się z inspirowanymi. Zabawy swobodne to uszanowanie swobodnej i spontanicznej aktywności dziecka. Podczas tych zabaw dzieci same decydują czym, kiedy i gdzie chcą się bawić. My -wychowawcy nie ingerujemy w ich przebieg tylko jesteśmy bacznymi obserwatorami. Natomiast podczas zabaw inspirowanych, które są zaproszeniem do działania, wychowawca planuje zabawę, ale nie organizuje jej za wszelką cenę. Daje inspirację i się wycofuje, chyba, że zostanie zaproszony do zabawy przez dzieci.

Pozwalamy, w miarę możliwości, samym dzieciom radzić sobie trudnościami czy rozwiązywać konflikty. Nie wyręczamy, ale pomagamy gdy jesteśmy proszeni o pomoc lub widzimy, że jest ona niezbędna.

Chętnie szczegółowo przedstawimy Państwu założenia naszej pracy oraz przedstawimy cały projekt.

Raz na kwartał organizujemy konsultacje dla rodziców. Podczas takich spotkań mają Państwo możliwość indywidualnej rozmowy z wychowawcą z grupy dziecka.

Na co dzień zachęcamy do wymiany informacji z wychowawcami oraz kierownikiem żłobka, zawsze chętnie dowiemy się czegoś nowego o państwa dzieciach, przekażemy bieżące informacje lub wyjaśnimy wątpliwości.

Zapraszamy do codziennych rozmów. 

 

Ramowy rozkład pobytu dziecka w żłobku:

  • 6:00 - 8:00 przyjmowanie dzieci *

  • 8:00 I śniadanie

  • 8:30 - 11:30 zabawy dzieci i ok. godz. 10:00 II śniadanie

  • 11:30 obiad

  • 12:30 - 14:30 "leżakowanie" ( nie jest obowiązkowe)

  • 14:30 podwieczorek

  • 15:30 - 17:30 zabawy i odbieranie dzieci ze żłobka przez rodziców

* Do godziny 8.00 przyjmowane są dzieci, które korzystają ze śniadań w placówce. Jeśli rodzice zadeklarują inny czas pobytu dziecka pora przyjęcia jest uzgadniana indywidualnie.

 

Jadłospis w żłobku udostępniany jest rodzicom na tablicy informacyjnej przy każdej z grup. Podczas procesu przygotowania i wydawania posiłków przestrzegamy zasad Dobrej Praktyki Higienicznej i Produkcyjnej oraz stosujemy system zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności – HACCP.

 

Diety w żłobku realizowane są na podstawie zaświadczenia lekarskiego.

 

W ciągu roku w naszej placówce odbywają się cykliczne zajęcia i spotkania takie jak:

  • rytmika,

  • audycje muzyczne,

  • warsztaty teatralne,

  • spektakle teatralne,

  • pedagogika cyrkowa,

  • zajęcia sensoryczne.

Organizujemy również spotkanie gwiazdkowe, celebrujemy Dzień Babci i Dziadka, organizujemy bal karnawałowy, Dzień Matki, Dzień Dziecka, zakończenie roku żłobkowego. 

 

Opłaty za żłobek:

Opłaty za żłobek dokonujemy zawsze do 10-go dnia każdego miesiąca wyłącznie w formie przelewu.

Funkcjonują dwa numery kont:

KONTO ŻŁOBKA:  

10 1560 0013 2006 3856 2000 0001

Na które prosimy wpłacać łączną sumę opłaty stałej oraz wyżywienia, którą otrzymają Państwo zawsze w pierwszych dniach miesiąca.

UWAGA: Prosimy o dokładne, nie zaokrąglone wpłaty.

 

KONTO RADY RODZICÓW:

17 1560 0013 2006 7765 9000 0001

Tylko i wyłącznie kwota na Radę Rodziców

W tytule przelewów prosimy wpisać: IMIĘ I NAZWISKO DZIECKA

 

Wszelkie nieobecności dziecka prosimy zgłaszać telefonicznie lub osobiście, dzień wcześniej lub rano danego dnia.

Dziecko może zostać odebrane przez osoby dorosłe i wcześniej upoważnione przez rodziców w karcie informacyjnej.

Osoba odbierająca dziecko musi posiadać aktualny dokument tożsamości zawierający PESEL


Kiedy dziecko zachoruje lub źle się poczuje w żłobku, powiadamiamy rodziców o tym fakcie telefonicznie.

Informujemy, że w przypadku nagłego zachorowania dziecka podczas pobytu w żłobku, wychowawca nie może podać żadnych leków. Dlatego prosimy o jak najszybsze odebranie z placówki.

Bardzo prosimy o umożliwienie nam z Państwem stałego kontaktu telefonicznego.