"Ciężar niewłaściwy" przy dworcu Łódź Fabryczna. Oto nowa instalacja projektu UNIQA Art Łódź

"Ciężar niewłaściwy" to szósta realizacja w ramach projektu UNIQA Art Łódź, organizowanego przez Łódzkie Centrum Wydarzeń. Tym razem jest to czterometrowa rzeźba autorstwa dwójki artystów z Warszawy - Tomasza Górnickiego oraz Chazme. Rzeźba została ustawiona w przestrzeni od północnej strony dworca Łódź Fabryczna przy al. Rodziny Poznańskich. Instalacja składa się z elementów metalowych, betonowych oraz akrylowych.

fot. Stefan Brajter / UMŁ
Rzeźba "Ciężar niewłaściwy"
4 zdjęcia
fot. Stefan Brajter / UMŁ
ZOBACZ
ZDJĘCIA (4)

Michał Bieżyński, dyrektor artystyczny projektu UNIQA Art Łódź, Łódzkie Centrum Wydarzeń: - Dość długo zajęło nam znalezienie odpowiedniego miejsca pod tę rzeźbę. Zależało nam na tym, aby ta lokalizacja nie była przypadkowa, żeby rzeźba stanęła w miejscu, które będzie do tego z różnych względów właściwe. Z wytypowanych kilku lokalizacji w centrum miasta, uznaliśmy, że pod kątem architektoniczno-infrastrukturalnym, nowoczesna zabudowa dworca Łódź Fabryczna będzie najbardziej adekwatna. Dodatkowe tło, jakie stanowią budynki EC1, znakomicie dopełnia otoczenie rzeźby. Ponadto, uznaliśmy iż warto ożywić artystycznie przestrzeń wokół dworca, tak aby przyjezdni od razu po wyjściu z pociągu lub autobusu mieli styczność z wartościowymi obiektami sztuki.

Rzeźba to dwubryłowa forma o wysokości około czterech metrów, stojąca na podstawie zajmującej ponad metr kwadratowy powierzchni. Podstawa rzeźby to zdekonstruowany, geometryczny postument, spawany z czarnej, gorącowalcowanej stali. Na nim została ustawiona druga część rzeźby - postać człowieka: zbrojony stalą odlew ze sztucznego kamienia (konglomerat żywicy akrylowej), w pięciu miejscach przyspawany prętem żebrowanym do podstawy rzeźby. Obiekt jest impregnowany, uzbrojony wewnątrz oraz dociążony balastem 1000 kg. Nie posiada elementów ruchomych, a wszystkie jego krawędzie zostały w odpowiedni sposób wygładzone. Przewidziane jest, iż z biegiem czasu, dla celów estetycznych, rzeźba pokryje się warstwą rdzy. Ekspozycja rzeźby ma charakter stały.

Twórcy rzeźby, do jej opisu posługują się fragmentem wiersza pt. "Wybudowałem pomnik", autorstwa Horacego:

Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu
strzelający nad ogrom królewskich piramid
nie naruszą go deszcze gryzące nie zburzy
oszalały Akwilon oszczędzi go nawet.

Autorzy tłumaczą że rzeźba "Ciężar niewłaściwy" jest odwróceniem słów Horacego. Człowiek i monolit rozsypują się na naszych oczach. Nie wiemy, czy to rozpad podstawy ciągnie za sobą postać, czy to postać zapada się w sobie, a masa właściwa jej ego pochłania otoczenie. Obydwie materie oddziałują na siebie, jedna burzy stabilność drugiej. Nietrwałość, próżność, przemijanie.

ZOBACZ TAKŻE

Polecane aktualności

Pamięci lotnika-bohatera. 84. rocznica bitwy o Anglię.

Katarzyna Zielińska / Oddział Dziedzictwa Łodzi

10 lipca 1940 r. rozpoczęła się trwająca kilka miesięcy bitwa o Anglię. W Łodzi upamiętniono… więcej

100-lecie powołania Świętej Faustyny, patronki Łodzi. W parku „Wenecja” zorganizowano jubileuszową zabawę

Tomasz Walczak / BRP

29 czerwca 1924 roku podczas jednej z zabaw plenerowych w ówczesnym parku Wenecja w Łodzi Helena… więcej

Czwartki na Wesoło

Robert Kowalczyk / MOPS

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Łodzi serdecznie zaprasza dzieci wraz z opiekunami na… więcej

Łódź poprzez wieki. Już niebawem premiera III tomu monografii naszego miasta

Tomasz Walczak / BRP

20 czerwca na rynku wydawniczym ukaże się III tom monografii Łodzi „Łódź poprzez wieki. Historia… więcej

"Uciekli do Mandżurii". W pasażu Schillera stanęła wystawa poświęcona Zbrodni Katyńskiej

Tomasz Walczak / BRP

Do 28 czerwca w pasażu Schillera będzie można obejrzeć wystawę „Uciekli do Mandżurii”, której celem… więcej