Projekt jest realizowany przez prof. dr hab. Lucynę Telkę pracownika Katedry Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego
W ramach tego projektu przygotowano:
- w 2000 roku raport z przeprowadzonych przez Katedrę Pedagogiki Społecznej UŁ badań jakościowych – „Pomoc w rozwoju realizowana wobec dziecka i rodziny”. Wyniki tych badań zapoczątkowały zmiany w zakresie postrzegania Małego Dziecka w żłobku tj. wprowadzanie koncepcji pracy - Towarzyszenie dziecku w rozwoju.
- w 2003 roku publikację "Wspólnie z dziećmi", której współautorami są pracownicy żłobków. Książka przedstawia scenariusze zabaw, które umożliwiają małemu dziecku przeżycie różnorodnych doświadczeń,
- w 2003 roku I Ogólnopolskie Seminarium "Towarzyszenie dziecku w rozwoju", na którym zaprezentowano koncepcję Towarzyszenia dziecku w rozwoju,
- w 2006 roku II Ogólnopolskie Seminarium "Towarzyszenie dziecku w rozwoju - Projekt Pedagogiczny narzędziem doskonalenia kompetencji zawodowych pracowników żłobków". To seminarium pokazało przejście od teorii do praktyki poprzez projekty pedagogiczne, które będą dokumentami opisującymi sposób pracy z dziećmi w świetle koncepcji towarzyszenia dziecku w rozwoju. II wydanie książki "Wspólnie z dziećmi", które zawierało materiały z I Ogólnopolskiego Seminarium,
- w 2009 roku III Ogólnopolskie Seminarium "Towarzyszenie dziecku w rozwoju - Refleksyjny wychowawca w żłobku". Podczas tego seminarium odpowiadaliśmy na pytanie - W jaki sposób zapewnić zgodność projektu z codzienną praktyką.
- obowiązujące od 1 IX 2009 roku „Założenia do projektu pedagogicznego w Miejskim Zespole Żłobków w Łodzi”, które stanowią podstawę do opisania praktyki w projekcie pedagogicznym „Towarzyszenie dziecku i jego rodzinie w żłobku nr ..”. Jest to standard pracy obowiązujący pracowników żłobków. Określa m.in. sposób postrzegania Dziecka przez dorosłego oraz budowania relacji z dzieckiem i dorosłym.
- Uczestnicy tego seminarium poparli wniosek o profesjonalizację zawodu opiekunki dziecięcej poprzez wprowadzenie kategorii zawodowej – wychowawca małego dziecka (0 – 4 lata), który został zrealizowany przez - Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
- W roku 2010 Rozporządzeniem MPiPS z dnia 27.04.2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. Nr 82 poz.537 z 2010 r.) jako nowa specjalność zawodowa, został wprowadzony do klasyfikacji zawodów i specjalności nowy zawód - „Wychowawca małego dziecka” pod kodem - 234202; grupa 2 - Specjaliści; grupa elementarna 2342 - Specjaliści do spraw wychowania małego dziecka.
- W 2013 r. został opracowany krajowy standard kompetencji zawodowych – Wychowawca małego dziecka. W pracach zespołu eksperckiego opracowującego standard uczestniczyła pracownica łódzkiego żłobka.
- w 2012 roku IV Ogólnopolskie Seminarium "Towarzyszenie dziecku w rozwoju - Małe dziecko w żłobku - doświadczenia wychowawcy ". Seminarium było płaszczyzną wymiany doświadczeń i refleksji nad praktyką,
- W 2016 roku Międzynarodowe Seminarium Towarzyszenie dziecku w rozwoju V Spotkanie w Łodzi „Słowo w relacji wychowawca – dziecko w żłobku”. Seminarium było płaszczyzną wymiany doświadczeń i refleksji polskich i zagranicznych prelegentów na temat znaczenia słowa w budowaniu relacji wychowawcy z dzieckiem w żłobku. Podsumowane zostały:
- część polska projektu CARE – dotyczył funkcjonowania sektora opieki , wychowania i edukacji najmłodszych dzieci w 11 krajach europejskich. W programie brały udział łódzkie żłobki,
- badania realizowane w latach 2012 – 2015 przez Kierownika Zakładu Higieny Żywienia i Epidemiologii UM w Łodzi dr n. med. Elżbietę Trafalską dotyczące żywienia dzieci w łódzkich żłobkach w ramach „Programu doskonalenia kompetencji pracowników łódzkich żłobków”. Przedstawiona została publikacja „Wspólnie z dziećmi. O żywieniu małego dziecka w żłobku i w domu Teoria i praktyka”, będąca wynikiem współpracy MZŻ z Uniwersytetem Medycznym w Łodzi,
- w 2019 roku VI Ogólnopolskie Seminarium „Towarzyszenie dziecku w rozwoju – Wychowawca Małego Dziecka ku profesjonalności”. Było to spotkanie pracowników akademickich i praktyków, którzy w swoich wystąpieniach i na warsztatach ukazali niezbędność refleksji osób dorosłych w pracy z małym dzieckiem. Zaprezentowany został przez pracowników UW blog „Czym skorupka ….. Rzetelnie o małym dziecku”, który powstał w ramach działań podejmowanych w międzynarodowym projekcie BECERID (Erasmus + KA2; projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej).
- W 2020 roku rozpoczęcie badań jakościowych „Doświadczenie wychowania w narracji wychowawców małego dziecka w publicznych żłobkach w Łodzi”
-
W 2021 roku zakończenie rozmów z pracownikami żłobków prowadzonych przez zespół badawczy Katedry Pedagogiki Społecznej UŁ w ramach rozpoczętych badań w 2020 r.
- przygotowanie przez prof. dr hab. Lucynę Telkę raportu wyników analizy danych na temat: "Doświadczenie wychowania w narracjach wychowawców małego dziecka w publicznych żłobkach w Łodzi. Rekonstrukcja koncepcji działania."
- opracowanie tematów/zagadnień wynikających z raportu do ewaluacji projektów pedagogicznych prowadzonej przez zespoły pedagogiczne w żłobkach.