Nazywam się Ewa Marat jestem z wykształcenia psychologiem, studiowałam psychologię na Uniwersytecie Łódzkim, z którym później współpracowałam przez ponad 20 lat, początkowo jako asystent, a po obronie doktoratu, jako adiunkt w Zakładzie Psychologii Społecznej i Badań nad Rodziną. W obszarze moich zainteresowań zawsze była rodzina, czyli osoby dorosłe, młodzież i dzieci oraz ich funkcjonowanie psychospołeczne w różnych środowiskach. Łączyłam i łączę do dziś pracę wykładowcy w wyższej uczelni (Uniwersytet Łódzki, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna a obecnie Społeczna Akademia Nauk), z praktycznym doświadczeniem klinicznym, które zdobywałam stopniowo w różnych miejscach pracy.
Początkowo skupiłam się na diagnostyce, korekcji trudnych zachowań oraz zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży oraz modyfikacji relacji w rodzinie, postaw rodzicielskich pracując Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Następnie współpracowałam z Fundacją „Równe Szanse” w Łodzi, gdzie w indywidualnym kontakcie miałam szanse pomagać osobom uzależnionym i zagrożonym wykluczeniem społecznym. W związku z tym nie są mi obce problemy uzależnień od środków psychoaktywnych i uzależnień behawioralnych, ich przyczyny, objawy, mechanizmy oraz formy pracy terapeutycznej. Poza tym posiadam doświadczenie w pracy z rodziną w kryzysie, zagrożoną rozpadem relacji i więzi partnerskich oraz z dziećmi, które doświadczają traumy związanej z rozwodem rodziców, które zdobyłam w Opiniodawczym Zespole Sądowych Specjalistów. Bliskie są mi problemy osób niepełnosprawnych, stąd moja “przygoda” i możliwość pracy w Domu Dziennego Pobytu dla Młodzieży Niepełnosprawnej. Projekt był realizowany przez stowarzyszenie „JA – TY – MY” z środków UE, co pozwoliło mi wejść w świat osób autystycznych, z Zespołem Downa czy mózgowym porażeniem dziecięcym. Mogłam docenić ich emocjonalność i specyficzne postrzeganie świata bez obłudy i kłamstw.
W latach 2021-2023 pracowałam w szkole (jako psycholog, następnie jako wicedyrektor), gdzie mam okazję na bieżąco mierzyć się z problemami dzieci i młodzieży, na które znacząco wpłynęła sytuacja pandemii, izolacji społecznej, braku kontaktów z rówieśnikami i konfliktów rodzinnych. Kolejne doświadczenia zawodowe w obszarze psychologii klinicznej zdobywałam w Poradni Zdrowia Psychicznego, gdzie pacjenci borykali się z zaburzeniami nastroju w postaci depresji czy zaburzeń dwubiegunowych i/lub uzależnieniem od środków psychoaktywnych albo z uzależnieniem behawioralnym (hazard, zakupoholizm, Internet, gry on-line, anoreksja).
Obecnie (od listopada 2024 roku) wykorzystuję swoją wiedzę i doświadczenie zawodowe w pracy w Miejskim Zespole Żłobków w Łodzi. Prowadzę szkolenia dla pracowników i kierowników placówek żłobkowych, obserwuję zachowania dzieci w grupie rówieśników, podczas spontanicznej zabawy, zajęć zorganizowanych oraz posiłków. Konsultuję ich poziom funkcjonowania psychospołecznego w odniesieniu do wiedzy z zakresu psychologii rozwoju oraz wyników „Screeningu Rozwojowego" (metoda służy do oceny poziomu rozwoju motorycznego, poznawczego, społecznego i emocjonalnego małego dziecka). Dzielę się swoimi spostrzeżeniami z opiekunkami i rodzicami, szczególnie jeżeli istnieje potrzeba podjęcia działań w kierunku przeprowadzenia diagnozy medycznej lub/i psychologicznej dziecka w specjalistycznej poradni.
Jestem autorką i współautorką publikacji naukowych (przykłady):
Marat E. (2014). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. [W:] I. Janicka, H. Liberska (red.) Psychologia rodziny. Wyd. PWN, s. 437-481
Biegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2014). Kwestionariusz Predyspozycji Zawodowych – założenia teoretyczne i możliwości diagnostyczne. [W:] I. Janicka, M. Znajmiecka-Sikora (red.). Rodzina i kariera. Równoważenie czy konflikt ról? Łódź. Wyd. UŁ
Biegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2010). Konstrukcja itemów Kwestionariusza Predyspozycji Zawodowych. [W:] M. Kulesza, E. Kos (red.) Kwestionariusz Predyspozycji Zawodowych-podręcznik. Wyd. UŁ, s. 30-49
Biegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2010). Opis pozycji Kwestionariusza Predyspozycji Zawodowych po badaniach pilotażowych. [W:] M. Kulesza, E. Kos (red.) Kwestionariusz Predyspozycji Zawodowych-podręcznik. Wyd. UŁ, s. 133-140
Biegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2010). Badanie i obliczanie wyników. [W:] M. Kulesza, E. Kos (red.) Kwestionariusz Predyspozycji Zawodowych-podręcznik. Wyd. UŁ, s. 173-246
Biegańska K., Lubrańska A., Marat E. (2010). Kwestionariusz Predyspozycji Zawodowych – Wersja do Samobadania. [W:] M. Kulesza, E. Kos (red.) Kwestionariusz Predyspozycji Zawodowych-podręcznik. Wyd. UŁ, s. 247-279
Marat E. (2010). Rozwód i co dalej? Problemy rodzin zrekonstruowanych. [W:] I. Janicka (red.). Rodzice i dzieci w różnych systemach rodzinnych. Wyd. Impuls. Kraków. s. 141-151
Marat E., Rydz S. (2009). Mały ciekawy świata człowiek. Materiały dotyczące rozwoju małego dziecka i zasad postępowania. Wyd. MZŻ w Łodzi. s. 5-40