O nas
Miejski Zespół Żłobków w Łodzi z siedzibą w Łodzi przy ul. Zachodniej 55a funkcjonuje od 01.01.1991r. Jest samorządową jednostką organizacyjną prowadzoną w formie jednostki budżetowej wpisaną do rejestru Prezydenta Miasta Łodzi pod numerem 1/2011 z dnia 18.05.2011r.
Organem założycielskim jest Miasto Łódź. Działalność żłobków finansowana jest z budżetu Miasta Łodzi.
Nadzór merytoryczny nad działalnością Zespołu pełni Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych w Departamencie Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Miasta Łodzi.
Obszar działania obejmuje teren Miasta Łodzi. Celem Zespołu jest prowadzenie działalności opiekuńczo – wychowawczej i edukacyjnej dla dzieci do lat 3. W skład Zespołu aktualnie wchodzą 32 komórki organizacyjne – żłobki.
Dzieci poniżej 1 roku życia przyjmują żłobki:
Żłobek nr 7 przy ul. Szpitalnej 11 oraz Żłobek Nr 27 przy ul. Franciszkańskiej 167/171.
Pozostałe żłobki przyjmują dzieci powyżej 1 roku życia.
„Doskonalenie kompetencji wychowawcy we wspieraniu rozwoju małego dziecka”
Projekt jest realizowany przez prof. dr hab. Lucynę Telkę pracownika Katedry Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego
W ramach tego projektu przygotowano:
- w 2000 roku raport z przeprowadzonych przez Katedrę Pedagogiki Społecznej UŁ badań jakościowych – „Pomoc w rozwoju realizowana wobec dziecka i rodziny”. Wyniki tych badań zapoczątkowały zmiany w zakresie postrzegania Małego Dziecka w żłobku tj. wprowadzanie koncepcji pracy - Towarzyszenie dziecku w rozwoju.
- w 2003 roku publikację "Wspólnie z dziećmi", której współautorami są pracownicy żłobków. Książka przedstawia scenariusze zabaw, które umożliwiają małemu dziecku przeżycie różnorodnych doświadczeń,
- w 2003 roku I Ogólnopolskie Seminarium "Towarzyszenie dziecku w rozwoju", na którym zaprezentowano koncepcję Towarzyszenia dziecku w rozwoju,
- w 2006 roku II Ogólnopolskie Seminarium "Towarzyszenie dziecku w rozwoju - Projekt Pedagogiczny narzędziem doskonalenia kompetencji zawodowych pracowników żłobków". To seminarium pokazało przejście od teorii do praktyki poprzez projekty pedagogiczne, które będą dokumentami opisującymi sposób pracy z dziećmi w świetle koncepcji towarzyszenia dziecku w rozwoju. II wydanie książki "Wspólnie z dziećmi", które zawierało materiały z I Ogólnopolskiego Seminarium,
- w 2009 roku III Ogólnopolskie Seminarium "Towarzyszenie dziecku w rozwoju - Refleksyjny wychowawca w żłobku". Podczas tego seminarium odpowiadaliśmy na pytanie - W jaki sposób zapewnić zgodność projektu z codzienną praktyką.
- obowiązujące od 1 IX 2009 roku „Założenia do projektu pedagogicznego w Miejskim Zespole Żłobków w Łodzi”, które stanowią podstawę do opisania praktyki w projekcie pedagogicznym „Towarzyszenie dziecku i jego rodzinie w żłobku nr ..”. Jest to standard pracy obowiązujący pracowników żłobków. Określa m.in. sposób postrzegania Dziecka przez dorosłego oraz budowania relacji z dzieckiem i dorosłym.
- Uczestnicy tego seminarium poparli wniosek o profesjonalizację zawodu opiekunki dziecięcej poprzez wprowadzenie kategorii zawodowej – wychowawca małego dziecka (0 – 4 lata), który został zrealizowany przez - Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
- W roku 2010 Rozporządzeniem MPiPS z dnia 27.04.2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. Nr 82 poz.537 z 2010 r.) jako nowa specjalność zawodowa, został wprowadzony do klasyfikacji zawodów i specjalności nowy zawód - „Wychowawca małego dziecka” pod kodem - 234202; grupa 2 - Specjaliści; grupa elementarna 2342 - Specjaliści do spraw wychowania małego dziecka.
- W 2013 r. został opracowany krajowy standard kompetencji zawodowych – Wychowawca małego dziecka. W pracach zespołu eksperckiego opracowującego standard uczestniczyła pracownica łódzkiego żłobka.
- w 2012 roku IV Ogólnopolskie Seminarium "Towarzyszenie dziecku w rozwoju - Małe dziecko w żłobku - doświadczenia wychowawcy ". Seminarium było płaszczyzną wymiany doświadczeń i refleksji nad praktyką,
- W 2016 roku Międzynarodowe Seminarium Towarzyszenie dziecku w rozwoju V Spotkanie w Łodzi „Słowo w relacji wychowawca – dziecko w żłobku”. Seminarium było płaszczyzną wymiany doświadczeń i refleksji polskich i zagranicznych prelegentów na temat znaczenia słowa w budowaniu relacji wychowawcy z dzieckiem w żłobku. Podsumowane zostały:
- część polska projektu CARE – dotyczył funkcjonowania sektora opieki , wychowania i edukacji najmłodszych dzieci w 11 krajach europejskich. W programie brały udział łódzkie żłobki,
- badania realizowane w latach 2012 – 2015 przez Kierownika Zakładu Higieny Żywienia i Epidemiologii UM w Łodzi dr n. med. Elżbietę Trafalską dotyczące żywienia dzieci w łódzkich żłobkach w ramach „Programu doskonalenia kompetencji pracowników łódzkich żłobków”. Przedstawiona została publikacja „Wspólnie z dziećmi. O żywieniu małego dziecka w żłobku i w domu Teoria i praktyka”, będąca wynikiem współpracy MZŻ z Uniwersytetem Medycznym w Łodzi,
- w 2019 roku VI Ogólnopolskie Seminarium „Towarzyszenie dziecku w rozwoju – Wychowawca Małego Dziecka ku profesjonalności”. Było to spotkanie pracowników akademickich i praktyków, którzy w swoich wystąpieniach i na warsztatach ukazali niezbędność refleksji osób dorosłych w pracy z małym dzieckiem. Zaprezentowany został przez pracowników UW blog „Czym skorupka ….. Rzetelnie o małym dziecku”, który powstał w ramach działań podejmowanych w międzynarodowym projekcie BECERID (Erasmus + KA2; projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej).
- W 2020 roku rozpoczęcie badań jakościowych „Doświadczenie wychowania w narracji wychowawców małego dziecka w publicznych żłobkach w Łodzi”
-
W 2021 roku zakończenie rozmów z pracownikami żłobków prowadzonych przez zespół badawczy Katedry Pedagogiki Społecznej UŁ w ramach rozpoczętych badań w 2020 r.
- przygotowanie przez prof. dr hab. Lucynę Telkę raportu wyników analizy danych na temat: "Doświadczenie wychowania w narracjach wychowawców małego dziecka w publicznych żłobkach w Łodzi. Rekonstrukcja koncepcji działania."
- opracowanie tematów/zagadnień wynikających z raportu do ewaluacji projektów pedagogicznych prowadzonej przez zespoły pedagogiczne w żłobkach.
- w 2024 roku VII Ogólnopolskie Seminarium „Towarzyszenie dziecku w rozwoju współorganizowane z Katedrą Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji – Obserwowanie w niedyrektywnych działaniach wychowawcy z dzieckiem, rodzicami i współpracownikami – ku refleksji nad polem praktyki. Było to spotkanie pracowników akademickich i praktyków, w którym szczególne miejsce zajęła obserwacja jako podstawa niedyrektywnych działań wychowawcy, umożliwiająca refleksję w relacjach wychowawcy z dzieckiem, rodzicami i współpracownikami.
Projekt został zrealizowany przez dr Ewę Marat i dr Sylwię Rydz, adiunktów Zakładu Psychologii Rodziny i Rozwoju Człowieka Instytutu Psychologii Uniwersytetu Łódzkiego
- w 2008 roku I część projektu dotyczyła doskonalenia kompetencji zawodowych pracowników łódzkich żłobków w zakresie umiejętności interpersonalnych w pracy z małym dzieckiem,
- w 2009 roku została wydana broszura Mały ciekawy świata człowiek. Materiały dotyczące rozwoju małego dziecka i zasad postępowania.
- w 2010 roku II część dotyczyła doskonalenia kompetencji zawodowych pracowników łódzkich żłobków w zakresie umiejętności i zasobów osobistych w pracy z małym dzieckiem.
Szanowny Państwo
Zapraszamy na wyjątkowy, bezpłatny webinar z pediatrą, prof. SUM dr. hab. n. med. Jarosławem Kwietniem!
Temat: "Jak zadbać o spokojny sen dziecka?"
Chcą Państwo wiedzieć :
Jak długo powinno spać dziecko?
Co zrobić, gdy niemowlę nie chce spać?
Jak nauczyć dziecko zasypiania?
Zapraszamy do udziału.
Dlaczego warto?
Podczas webinaru przekażemy Państwu praktyczne wskazówki. Będzie też możliwość zadania pytań naszemu Ekspertowi, który od lat wspiera rodziców w trosce o zdrowie ich dzieci.
Kiedy?
Wtorek, 17 grudnia, godz. 20:00
Rejestracja jest już otwarta. Niech spokojny sen Twojego dziecka stanie się codziennością.
Link: https://nutricia.clickmeeting.com/jak-zadbac-o-spokojny-sen-dziecka-/register
Zapraszamy do udziału.
Przesyłamy kolejny link ze strony 1000 pierwszych dni. Mamy grudzień dlatego dzielimy się z Państwem artykułem
Zachęcamy do zapoznania się z artykułem „Dania wigilijne dla niemowląt i dzieci- które są odpowiednie.”, aby ułatwić sobie przygotowanie dań wigilijnych dostosowanych do potrzeb dzieci.
Spis treści
- Dania wigilijne dostosowane do potrzeb dzieci
- Jakie potrawy wigilijne nie są zalecane dla dziecka?
- Jaki produkty mogą pojawić się w świątecznym menu niemowlęcia?
Link: https://1000dni.pl/zywienie-i-rozwoj-niemowlecia/dania-wigilijne-dla-niemowlat-i-dzieci-ktore-sa
W ramach tego projektu :
- w 2012 roku przeprowadzono analizę prawidłowości realizacji zasad prawidłowego żywienia dzieci w wieku 13-36 miesięcy wraz z analizą jakościową i ilościową jadłospisów,
- w latach 2012/2013 na podstawie otrzymanych wyników przeprowadzono spotkania dla pracowników odpowiedzialnych za żywienie mające na celu racjonalizację żywienia w placówkach,
- w 2013 roku dokonano oceny żywienia dzieci na podstawie dobrowolnego badania zwyczajowego spożycia żywności, prowadzona przez dr n. med. E. Trafalską. Wyniki zostały przedstawiane w formie plakatu „Jak żywione są dzieci w wieku poniemowlęcym a jak powinny?” na VIII Sympozjum Naukowym Dziecko Łódzkie „ Aktualne problemy zdrowotne i psychospołeczne populacji wieku rozwojowego w regionie łódzkim”,
- w latach 2013/2014 edukacja żywieniowa – dla zainteresowanych rodziców były prowadzone spotkania przez studentów Kierunku: Dietetyka UM w Łodzi pod kierunkiem dr n. med. Elżbiety Trafalskiej. Odbyły się w 14 żłobkach w roku 2013 oraz w 7 żłobkach w roku 2014,
- w 2014 roku ewaluacja projektu „Żywienie dzieci w Łódzkich żłobkach”. Przeprowadzono ponowną analizę jakościową i ilościową jadłospisów funkcjonujących w żłobkach w celu oceny skuteczności działań edukacyjnych z lat 2012/2013,
- w 2015 roku wprowadzono wytyczne dotyczące zasad żywienia dzieci w łódzkich żłobkach oraz narzędzi umożliwiających planowanie jadłospisów (min.: normę wyżywienia, wykaz stosowanych produktów) i ocenę realizacji żywienia w żłobkach łódzkich (test do oceny jakościowej żywienia małego dziecka),
- w 2016 roku we współpracy z UM została wydana publikacja „Wspólnie z dziećmi. O żywieniu małego dziecka w żłobku i w domu. Teoria i praktyka”, która w części teoretycznej zawiera: wiedzę w „ pigułce” opisującą zasady zdrowego żywienia małego dziecka. W części praktycznej przedstawione są jadłospisy dekadowe funkcjonujące w żłobkach w podziale na pory roku, propozycje posiłków do sporządzenia w domu, receptury potraw na śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolację. Publikacja zawiera rekomendację Państwowego Inspektora Sanitarnego w Łodzi Pani Urszuli Jędrzejczyk,
- od 2016 roku cyklicznie w wybranych placówkach wchodzących w skład MZŻ odbywają się spotkania dla rodziców mające na celu szerzenie zasad prawidłowego żywienia małych dzieci i obalania mitów żywieniowych. Poradnictwo żywieniowe prowadzą studenci UM w Łodzi Wydział Dietetyki pod patronatem dr n. med. Elżbiety Trafalskiej.
- w 2021 roku odbyły się warsztaty szkoleniowe „Co podajemy dziecku” prowadzone przez dr n. med. Elżbietę Trafalską dotyczące racjonalnego żywienia dzieci w żłobkach oraz zasad komponowania posiłków dla najmłodszych w świetle aktualnej wiedzy naukowej, w których uczestniczą kierownicy placówek oraz pracownicy pionu żywienia.
2023r. - została rozpoczęta współpraca w zakresie rozeznania możliwości wykonania aplikacji do jednolitego prowadzenia ewidencji dzieci i opłat z tytułu ich pobytu w placówkach Miejskiego Zespołu Żłobków w Łodzi.
- Uniwersytetem Medycznym w Łodzi, na podstawie przeprowadzonych w 2000 r. w żłobkach badań, powstała w 2001 roku publikacja „Łódzkie dziecko. Stan zdrowia i rozwój fizyczny dzieci uczęszczających do żłobków” pod redakcją prof. Danuty Chlebnej- Sokół,
- Katedrą Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego powstała w 2007 roku rozprawa habilitacyjna autorki i realizatorki pierwszego projektu prof. nadzw. dr hab. Lucyny Telki „Przekształcanie przestrzeni placówki. Studium pedagogiczne na przykładzie żłobków”.
Współpracujemy z uczelniami umożliwiając studentom odbycie praktyk, wizyt hospitacyjnych.
- Udział w szkoleniu prowadzonym przez „Dermoklinikę”, dotyczącym rozpoznawania objawów atopowego zapalenia skóry u małego dziecka, w terminie 03/04.2023 r.
- udział w projekcie innowacyjno-wdrożeniowym w zakresie oceny funkcjonalnej.
Głównym celem projektu było podniesienie jakości i efektywności skoordynowanego, międzysektorowego wsparcia udzielanego dzieciom oraz środowisku, w którym funkcjonują i testowanie nowego narzędzia obserwacji –wykorzystującego kwestionariusz Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF, w którym brały udział dzieci z 5 łódzkich żłobków. Listopad 2022 r.
- Udział w seminarium „Ocena funkcjonalna i wsparcie dziecka w wieku 0-6 lat z wykorzystaniem zasobów międzysektorowych”, w ramach projektu innowacyjno-wdrożeniowego w zakresie oceny funkcjonalnej, realizowanego w Mieście Łodzi przez Uniwersytet Śląski we współpracy z innymi uczelniami w Warszawie, Lublinie i Poznaniu. Czerwiec 2023 r.
- szkolenie opiekunów i kierowników wszystkich żłobków w ramach doskonalenia kompetencji zawodowych wychowawcy we wspieraniu rozwoju małego dziecka - czerwiec-sierpień 2024.
Tematyka szkolenia obejmowała 3 moduły :
Moduł 1 - 4 godziny szkoleniowe
- Rola kierownika żłobka w procesie monitorowania rozwoju małego dziecka– planowanie pracy i wsparcia pracowników żłobka w zakresie analizy potrzeb rozwojowych dzieci w wieku do 3 lat.
- Budowanie profesjonalnej relacji zawodowej:
- Przeciwdziałanie mobbingowi.
Moduł 2 - 4 godziny szkoleniowe
1. Monitorowanie rozwoju małego dziecka w codziennej pracy opiekuna
z wykorzystaniem Kwestionariusza Obserwacji Aktywności Dziecka (ICF)
Moduł 3 - 4 godziny szkoleniowe
- Emocje, empatia w pracy z małym dzieckiem i jego rodzicami
oraz innymi pracownikami żłobka: